X
تبلیغات
عشق ماشین - تست فورد موستانگ GTدر تهران

عشق ماشین

تصاویر و اطلاعاتی در مورد خودررهای لوکس وارداتی،گذرموقت ها و کلاسیک ها

تست فورد موستانگ GTدر تهران

دقیقاً یادم نیست ساعت حدود 9 یا 10 شب بود، خیابان سعادت آباد میدان کاج، صدای یک هیولا که ابتدا پیش خود فکر کردم هیولاهای دست ساز جوانان تهرانی است. با کمی دقت یک خودروی زرد رنگ با چهار چراغ جدا از هم روبه روی من متوقف شد. فوراً نزد مالک خودرو رفتم و در خواست گزارش و آزمایش فنی از خودرویشان را کردم.و فردای همان روز به سراغ فورد موستانگ GT رفتم.در این شماره به بررسی این خودروی آمریکایی و دلربا می پردازیم.

فورد موستانگ GTموردنظر چند وقتی به صورت گذر موقت از جزیره کیش وارد تهران شده بود و بعد از مسافرت کوتاه مدت به شمال کشور به جزیره کیش بازگشت.تا آنجایی که اطلاع دارم تا به حال 4یا5 دستگاه فورد موستانگ در کشور رویت شده است.نوک مدادی، مشکی،سفید(با دونوار قرمز رنگ برروی کاپوت،صندوق عقب به همراه سقف کروکی) و سبز انگوری رنگهایی هستند که این فوردها در کشور با آنها جولان می دادند.البته موستانگ سفید رنگ در شمال کشور رویت شده است.حالا نوبت به یک اسب وحشی آمریکایی 2009 با رنگ بسیار زیبا و جذاب زرد رسیده است تا خیابان های تهران را حسابی مجذوب و ویران کند.زمان ملاقات فرارسید و به همراه یک راننده حرفه ای به سراغ موستانگ می رویم.

 

نسل اول موستانگ در سال 1964 معرفی شد و در سال 1974 جای خود را به نسل دوم داد.نسل سوم نیز بعد از پایان عمر نسل دوم در سال 1978 در سال 1979 به بازار عرضه شد.نسل چهارم نیز در سال 1994 و به مدت 10 سال(1994 تا 2004) برروی خط تولید کمپانی اعظم فورد قرار داشت. سال 2005 نمایشگاه آمریکای شمالی نسل پنجم فورد موستانگ(در دو مدل کوپه و کانورتیبل) با ظاهری جذاب تر، اسپرت تر و عضلانی تر معرفی و وارد بازار شد. استقبال چشمگیر جوانان و علاقه مندان به خودرو باعث شد تا در سال 2008 نسل پنجم یک فیس لیفت کلی شود و با نام موستانگ 2010(نسل ششم) شناخته شود. نمونه مورد آزمایش که حدود 4ماه از خریداری آن از کمپانی می گذرد و دارای سطح تجهیزات متوسط است،نسل پنجم موستانگ محسوب می شود.فورد موستانگ دارای 3پیشرانه مختلف بنزین سوز است. پیشرانه پایه از نوع 6سیلندرV شکل به حجم 4لیتر و پیشرانه دوم ازنوع 8سیلندر و آرایش Vشکل با حجم 6/4 لیتر و پیشرانه سوم و قدرتمند موستانگ از نوع V8 به حجم 4/5 لیتر با توربو است.زمانی که در خودرو را باز می کنید حسی عجیبی به شما دست می دهد، داخل کابین را که ملاحضه می کنید یک شورو حس عجیبی به شما دست می دهد زمانی که برروی صندلی های قرار می گیرید تنها قسمتی که در روبه رویتان ملاحضه خواهید کرد هوود یا هواکش پیشرانه است که در وسط کاپوت قرار گرفته.در هنگام استارت هیچ لرزشی احساس نمی شود،حتی زمانی که خودرو درجا کار می کند پیشرانه هیچ صدای اضافی از خود تولید نمی کند.زمانی که برروی پدال گاز فشار وارد می کنید، با افزایش دور موتو صدای پیشرانه و سیستم اگزوز موستانگ همچون صدای یک زمین لرزه بدنتان را می لرزاند.قبل از آغاز حرکت با ادوات و تجهیزات داخل کابین برای آشنایی بیشتر کار کردم. در کوتاه ترین زمان ممکن جای دکمه ها را شناسایی کردم.سیستمTCS(همان سیستم کنترل پایداریESP) در کنار دکمه چراغ هشدار دهنده و دکمه خاموش کننده ایربگ سرنشین در پایین دریچه تهویه هوا قرار دارند که جافندکی هم در کنار این  سه دکمه قرار گرفته.کمی پایین تر سیستم صوتی 500shaker با CD چنجر 6خشابی،2عدد ساب و 4بلندگو با قابلیت خواندن فایل هایMP3.DVD.AUDIO به همراه ورودی AUX با قدرت خروجی 500 وات قرار دارد.تمامی دکمه ها حتی سیستم بلوتوث و ورودی AUX برروی بخش سیستم صوتی قرار دارد و کارکردن با آنها نیاز به زمان زیادی ندارد. در بخش پایینی کنسول مرکزی سیستم تهویه مطبوع با 3نشانگر ساده قرار دارد.

 

 زیر آرنجی به همراه جالیوانی در کنار ترمز دستی و جعبه دنده 5سرعته دستی اتاق را کاملاً ساده نشان می دهد. داخل کابین به دنبال جنس مرغوب همانند چرم یا جیر بودم که تنها بخش جزئی از تودری ها از نوعی چرم معمولی پوشانده شوده بود.قسمت های دیگر نظیر کنسول مرکزی، داشبورد، غربیلک فرمان و..... از نوعی پوشش مصنوعی بهرمند شده است.کابین با رنگ مشکی و طراحی ساده اما اسپرت(به لطف فرمان 3شاخه و پوشش استیل برروی دریچه های تهویه و سرعت سنج) به شما می فهماند که با خودرویی نچندان گرانقیمت سروکار دارید.مخصوصاً زمانی که تازه متوجه می شوید این نمونه مدل فول آپشن نیست. نبود پوشش چرم صندلی و سانروف برقی به همراه دیگر تجهیزات و آپشن های مختلف کمی شما را دلسرد می کند. این دلسردی زمانی بیشتر می شود که متوجه می شوید تنها صندلی راننده برقی است و سرنشین کناری باید به کمک دستگیره های تعبیه شده زاویه دلخواه را تنظیم کند.با این تفاسیر امکانات دیگر این موستانگ را نباید ناچیز برشمرد، دوعدد ایربگ، شیشه های برقی اتوماتیک،کروز کنترل، قفل الکترونیکی درها، آینه های برقی، صندلی برقی راننده با تنظیم ارتفاع،آینه های جانبی ضد نور، ترمزهای دیسکی خنک شونده ABS و سیستم کنترل پایداری مخصوص فورد با نام TCSصندلی های عقب با قابلیت خواباندن از دیگر تجهیزات و امکانات این خودرو به حساب می آیند.از محل قرار تا مکان مناسبی که از پیش در نظر گرفته بودیم با خودرو حرکت می کنیم. کاملاً شما در صندلی ها فرو رفته اید و تنها سر و بخشی از گردنتان از بیرون خودرو نمایان است.زمانی که راننده پای خود را برروی پدا گاز تخته کرد چند ثانیه بیشتر طول نکشید که دنده ها را یکی پس از دیگری تعویض می نمود.هنوز وقت بستن کمربند را نداشتم اما کمر و گردنم به طور کامل برروی صندلی چسبیده شده بود.شتابی که تابه حال نظیر آن را تنها در شورولت کوروتC5 لمس کرده بودم. پیشرانه در دورهای پایین هم صدای دلچسبی داشت، و زمانی که دور موتور به عدد4هزار نزدیک می شد صدای پیشرانه با ورود صدای سیستم اگزوز به داخل کابین حس عجیبی را به سرنشینان القا می کرد. گویی یک ببر بنگال در حال غرش است.در حین حرکت با موستانگ عابرین و رانندگان خودروهای لوکس نگاه خودرو را حتی زیر چشمی که دیگران متوجه نشوند به سوی موستانگ طلایی می دوختند.برای اولین با بود که یک غرور کاذب و دروغین به من دست داده بود، گویی مالک خودرو من هستم. به محل مورد نظر همیشگی که به تازگی پاتوق بسیاری از ماشین بازها و آزمایش کنندگان مجلات خودرویی شده است، می رویم. زمانی که برای پیاده شدن در را باز کردم، گویی یک وزنه چند صد کیلویی را حل می دهم، این مشکل در حین بازکردن پدید نمی آید. ظاهر خودرو بسیار زیبا است. زیبا نه از نظر ظرافت بلکه از نظر جوان پسند و اسپرت بودن. در قسمت جلو4 چراغ جدا از هم در داخل سپر و جلو پنجره و چراغ های راهنمای کشیده در گوشه سپر و آرم معروف فورد به همراه کاپوت پهن و کشیده به و یک هوود جهت خنک کردن بخش پیشرانه(این هوود تنها در مدل 8سیلندر نصب می شود) چهره خودرو را عضلانی و جذاب تر کرده است.قسمت جانبی خودرو توسط گلگیرهای برآمده و خطوط صاف و شکننده به همراه سقف کشیده، خودرو را شبیه به یک خزنده در حال حرکت کرده است.در قسمت عقب وجود یک باله پهن و چراغ های مستطیلی شکل یک طراحی ساده را بوجود آورده است. دو عدد سراگزوز استیل در طرفین سپر و چراغ ترمز در وسط صندوق عقب بخش های این قسمت را تشکیل می دهد.نوبت به آزمایش رانندگی می رسد،موستانگ با ابعاد 4770 میلی متر(طول)1900 میلی متر(پهنا)1380 میلی متر(ارتفاع) و 2720 میلی متر(فاصله بین دومحور جلو و عقب) بسیار پرابهت و گیرا است. پشت صندلی قرار گرفته و به کمک دکمه های قرارگرفته در سمت چپ، صندلی برقی و آینه ها را تنظیم می کنم. برای روشن کردن پیشرانه ابتدا باید پدال کلاچ را نگه داشته و بعد استارت بزنید. پیشرانه دوباره با صدای طنین انداز روشن می شود و به نوعی آمادگی خود را برای یک مسابقه مهیج اعلام می کند. دنده یک و آغاز حرکت،اولین بار بود که سوار موستانگ می شوم، صدای جیغ لاستیک های پیرلی در اندازه17ZR55/235  و بلند شدن دود سفید کاملاً این موضوع را درهمان آغاز حرکت نشان داد.دنده دو و بعد از چند ثانیه گیربکس طلب افزایش دنده می کند،شتاب بالای خودرو و کوتاه بودن ضریب دنده باعث شد بدون توجه به مسیر کوتاه سرعت خودرو را به 130 کیلومتر در ساعت برسانم،پای خود را به سرعت برروی پدال ترمز فشار دادم اما گویی ترمزهایABS  قادر به کنترل راحت خودرو نیستند.چند باری پای خود را برروی ترمز فشار دادم تا سرعت را کاهش دهم.ابتدا گمان کردم اشکالی پیش آمده اما راننده حرفه ایی تیم تست و حتی مالک خودرو به ضعف بزرگ سیستم ترمز اشاره کردند.

پیشرانه 8سیلندر V شکل با حجم 6/4 لیتر و 3سوپاپ در هر سیلندر قادر به تولید حداکثر قدرت خروجی300 اسب بخار در 5750 دور در دقیق و حداکثر گشتاور 433 نیوتن متر در 4500 دور در دقیقه است.اگرچه این پیشرانه بدون توربو(مدل توربو دارای قدرت 400 اسب بخار می باشد) است اما از شتاب بالا و عملکرد خوبی برخوردار است.

به نظر من اگر تمامی قسمت های موستانگ نظیر کیفیت پایین داخل کابین دارای نقیصه و کمبود است اما قیمت مناسب و پیشرانه بی نظیر این نواقص را جبران می کنند.به طوری که در هیچ زمانی از رانندگی احساس خستگی و بی حوصلگی به شما دست نمی دهد حتی در ترافیک. در حین رانندگی تسلط بسیار خوبی برروی سطح خیابان داشتم مخصوصاً وجود هوود برروی کاپوت تا اندازه چشمگیری در تشخص فاصله با خودروی جلویی کمک می کرد. آینه های مستطیلی بزرگ جانبی نیز میدان دید خوبی را فراهم می کردند.فرمان بسیار نرم و راحت عمل می کند.برروی غربیلک فرمان تنها شما قادر هستید تا کروز کنترل را با دکمه های قرار گرفته در سمت چپ و راست کنترل کنید.

 

حالت سکون کامل و بعد فشار بر روی پدال گاز باعث میشود تنها در مدت زمان 7/6 ثانیه این اسب وحشی به سرعت 100 کیلومتر در ساعت دست پیدا کند که در حالت استاندارد این عدد 9/4 ثانیه اعلام شده است.البته وجود دوسرنشین و شرایط سوخت استفاده شده خودرو در کشور و فاصله از سطح دریا چنین رقمی را برای ما حاصل کرد.موستانگ 1778 کیلوگرمی در مدت زمان 2/15 ثانیه به سرعت 140 کیلومتر در ساعت دست پپدا کرد و حداکثر سرعتی که توانستیم ثبت کنیم 160 کیلومتر در ساعت بود.لازم بذکر است دیگر نقاط ضعف این خودرو در حین حرکت با سرعت بالا ضربات محکم وارد شده به داخل کابین بود. طبق اضهار مالک خودرو قیمت تقریبی موستانگ به علاوه هزینه پلاک در حدود 45 میلیون تومان شده است. در پایان از آقای فرزاد الله وردی مالک خودرو که وقت فراوانی را در اختیار ما قرار دادند و دوست و همکار عزیزم عماد جعفری و آقای میلاد مهرآذر که در تمامی مراحل آزمایش یاور ما بودن تشکر می کنم.درهمین جا از تمامی مالکین خودروهای کمیاب،کلاسیک و خاص در صورت تمایل جهت انجام گزارش و معرفی خودرویشان در خواست می کنیم تا با دفتر هفته نامه دنیای خودرو تماس بگیرند.

 

+ نوشته شده در  شنبه 1388/05/31ساعت 1:11 بعد از ظهر  توسط محمد حسن رزاقی  |