عشق ماشین

تصاویر و اطلاعاتی در مورد خودررهای لوکس وارداتی،گذرموقت ها و کلاسیک ها

تهران گردی با سوزوکی هایابوسا1300GSX-R

وقتی سامورایی وارد می شود

وقتی در کمتر از 8ثانیه سرعت خودرویتان به مرز 200کیلومتر درساعت می رسد چه حسی به شما دست می دهد؟ حتماً از خرید چنین خودرو بسیار خشنود و راضی خواهید بود. وقتی خودروی پرمصرفتان تنها ظرفیت حمل دو سرنشین را دارد و در میان دیگر خودروها کاملاً مشخص است باز هم از خریدتان راضی خواهید بود. همین چند نکته را برای خرید یک موتور سیکلت شهری و ریس درنظر بگیرید. گزینه های زیادی در پیش روی دارید. اما توجه داشته باشید که موتور شما علاوه بر قابلیت روزمره گی برای مسابقه نیز لازم می شود. کاواساکیZX14 در کنار سوزوکی هایابوسا دو رقیب دیرینه هستند که چنین ویژگی هایی درون آنها نهفته است. در گزارش این هفته توانستیم با مهمان چند روزه تهران ملاقاتی صورت دهیم. موتورسیکلتی که حتی نام آن برای علاقه مندان به موتور وسوسه انگیز و هیجان انگیز است. سوزوکی هایابوسا. موتوری که به افسانه ی ژاپنی معروف است. تعداد محدودی از این موتور وارد کشور شده اند که مدل های جدید آن بسیار انگشت شمار هستند. لوگوی این موتور که در قسمت فلاپ های طرفین نقش بسته برروی بازوهای بسیاری از افراد به صورت خالکوبی مشخص است.

این موتور برای نصب سیستم اگزوز یوشیمارو توسط یکی از متخصصین تنها دو هفته در تهران بود که در روز آخر فرصت یافتیم با این موتور گشت و گذاری در اتوبان های تهران صورت دهیم.

سال1999 بود که وارد بازار شد. پایان سلطه ی بسیاری از موتورهای ریس رسیده بود و آغازی برای فرمانروایی ژاپنی ها بود. نسل اول هایابوسا در سال1999 با نام GSX1300R-X معرفی و روانه بازار شد. درسال 2000نیز هایابوسا با نام GSX1300R-Y به مشتریان تحویل داده شد. اما ازسال 2001 تا 2007 پسوند های بعدی ازR از K1 تا K7 باتوجه به سال تولید موتور برروی آنها قرار گرفت. نسل اول سوزوکی هایابوسا 8سال برروی خط تولید قرار داشت. مدل های اولیه این موتور سیکلت قدرتمند که مربوط به سال 1999و2000 است دارای حداکثر سرعت 312 کیلومتر درساعت هستند که تنها6کیلومتر درساعت سرعت بیشتری نسبت به رقیب آن زمان خود یعنی  کاواساکی نینجاZX-12R داشت عنوان سریع ترین موتورسیکلت قرن را به خود اختصاص داد.

اما بعد از آن سوزوکی حداکثر سرعت مدل هایابوسا را کاهش داد و 299کیلومتر در ساعت اعلام کرد.نسل اول سوزوکی هایابوسا از یک پیشرانه 4سیلندر16سوپاپ خطی بهره مند بود. این پیشرانه با حجم دقیق 1299سی سی قادر به تولید 175 اسب بخار قدرت است.در کنار این نیز حداکثر گشتاور ثبت شده برای این مدل 140نیوتن متر در دور 6750 دقیقه بوده است.این مدل با جعبه دنده6سرعته زنجیره ای و وزن خالص 215 کیلوگرمی قادر است ظرف مدت زمان ثانیه به سرعت 100کیلومتر دست یابد. همچنین برای رسیدن به سرعت 140 و 200کیلومتر درساعت به ترتیب تنها نیاز به مدت زمان 4.5 و 7.2 ثانیه دارید. حداکثر سرعت در این مدل از هایابوسا به بیش از 310کیلومتر درساعت می رسد. اما همانطور که اشاره شد در نسل اول بعد از سال2009 حداکثر سرعت به 299کیلومتر درساعت کاهش پیدا کرد.

نسل اول هایابوسا تا سال2007 از فروش خوبی برخوردار بود که درسال2008 نسل دوم وارد بازار شد. سوزوکی برای این نسل تغییرات فنی در بخش پیشرانه 4سیلندر و سیستم اگزوز صورت داد. حجم پیشرانه به 1340سی سی افزایش یافت و قدرت آن نیز به 197اسب بخار در دور 9800دقیقه رسید. حداکثر گشتاور نیز به155نیوتن متر در دور 10200افزایش یافت تا باعث شود هایابوساGSX1300R نسل دوم یک سروگردن از نسل قبلی عملکرد بهتری داشته باشد.  به هرحال برای یک موتورسواری هیجان انگیز آماده می شویم.

درنگاه اول هایابوسا را یک موتور بسیار بزرگ و بد قلق تصور خواهید کرد. اما زمانی که با آن در خیابان ها و اتوبان حرکت می کنید نظرتان کاملاً عوض می شود. هایابوساGSX1300R با دارا بودن طول 2195 میلیمتر، پهنای 740میلیمتر، ارتفاع 1170میلیمتر و فاصله بین دومحور جلو و عقب به اندازه 1485میلیمتر درکلاس خود یکی از بزرگترین موتورها محسوب می شود.همچنین ارتفاع موتورسوار از سطح زمین 805میلیمتر بوده است که تسلط خوبی برروی موتور دارد.

طراحی:

درقسمت جلو دو هواکش کوچک کنار چراغ های راهنما تعبیه شده است. درمیان هواکش ها و بالای چراغ جلو نئون قهرمانی کشیده برای انتقال هرچه بهتر هوا جایگزین شده که ظاهری خشن و اسپرت تری را برای هایابوسا ایجاد کرده است. همچنین برای خنک کردن هرچه بهتر پیشرانه و حجم بزرگ رادیاتور از دو فن در قسمت پایین موتور استفاده شده است که در دیگر موتورها تنها یک فن قرار دارد. رنگ نارنجی و مشکی بدنه در حالت عادی این موتور را کاملاً متمایز می سازد، چه برسد به زمانی که در حین حرکت هستید و سرعت بالای آن شما را مبهوت سازد.

درقسمت کناری فلاپ پهن به همراه  پروتکشن های (ضربه گیر) کربنی که برروی جلو و زیر سیستم اگزوز نصب شده (این ضربه گیرها در حین سر خوردن و بخورد موتور برروی سطح زمین تا حدود چشمگیری از خسارت به بدنه موتور جلوگیری می کند) ظاهری اسپرت به موتور بخشیده است. البته هایابوسا مورد آزمایش دارای دسته کلاچ و ترمزهای ریس آلومینیومی جدید است.

 مزیت استفاده از این دسته کلاچ و ترمز نرمی و امکان تنظیم آن بوده است که جایگزین نمونه استاندار شده است. یکی از نقاط ضعف در هایابوسا وجود شارژردر قسمت زیرین موتور است. این شارژر که تأمین کننده برق موتور می باشد در اثر ورود آب به آن انتقال جریان برق را قطع می کند که باعث خاموش شدن موتور می شود، که موضوع که بارها برای بسیاری از موتورسواران اتفاق افتاده در موتور سوزوکی B-King نیز به چشم می خورد. در قسمت عقب نیز چراغ های کشیده و برجستگی های کنار چراغ راهنما به همراه کوهان انتهایی موتور تا حدودی چهره ای نه چندان زیبا اما جذاب را در این قسمت ایجاد کرده است. اما درکل باید طراحی هایابوسا را همانند یک نینجا با تجهیزات کامل حساب کرد که زیبایی دوچندان خودرو در شب بیشتر جلوه می کند.

آزمایش رانندگی:

مثل همیشه وقتی می خواهم با محسن عسگری موتورسواری کنم باید حداقل از کلاه و کاپشن ایمنی ریس استفاده کنم. البته بسیاری از موتورسواران علاوه بر کلاه و کاپشن از دستکش، شلوار و حتی کفش مخصوص ریس استفاده می کنند تا در صورت ایجاد حادثه کمترین خسارت به خودشان وارد شود. زمانی که پیشرانه هایابوسا روشن می شود صدای تند و تیز و جذابی در ابتدا شنیده می شود. البته علت اصلی این صدا تعویض سیستم اگزوز آمریکایی ریس یوشیمارو از هدرز بوده که جایگزین سیستم اگزوز استاندارد هایابوسا شده است. صدای اصلی سیستم اگزوز استاندارد تا حدودی بم و طنین انداز است اما Yoshimaro این صدا را تا حدود زیادی تغییر داده است. یکی دیگر از مزایای استفاده از این سیستم اگزوز کاهش وزن چشمگیر کلی موتور است زیرا سیستم اگزوز استاندارد دارای وزن 17کیلوگرم بوده است. درصورتی که سیستم اگزوز یوشمارو تنها 5کیلوگرم وزن دارد و این به نوعی یک امتیاز برای موتور مورد آزمایش به حساب می آید.

قبل از سوار شدن برروی هایابوسا شما باید ابتدا کوهان مشکی انتهای موتور را باز کنید و زین مخصوص برای سرنشین عقب را جایگزین کنید در زیر این کوهان جبعه آچار قرار دارد که در مواقع اضطراری می توان از آن استفاده کرد. برای این کار در قسمت مخصوص زیر کوهان جای سوییچ تعبیه شده که با قرار دادن سوییچ موتور و چرخاندن آن کوهان از جای خود در آمده و می توانید زین چرمی و دستگیره فلزی را در آن قسمت قرار دهید تا سرنشین دوم بتواند سوار شود. با اینکه هایابوسا یک موتور ریس محسوب می شود و حالت هردو سرنشین در حین حرکت خوابیده  است اما سوزوکی در پشت زین از یک دستگیره فلزی برای سرنشین عقب استفاده کرده است. دلیل نصب این دستگیره به خاطر فاصله زیاد سرنشین عقب نسبت به باک است.

 

حرکت را آغاز می کنیم و مثل همیشه من به عنوان ترک دوم با محسن راهی اتوبان های تهران می شوم. قبل از آنکه سوار هایابوسا شوم تصور می کردم جثه بزرگ آن سوار و پیاده شدن را سخت خواهد کرد، اما کاملاً در اشتباه بودم. حتی فضای درنظر گرفته شده برای راکب دوم با دیگر موتورهای ریس قابل مقایسه نیست و از فضای بهتری برخورد دار است. زین چرم موتور پهن و بزرگتر از دیگر موتورهای ریس است. ارتفاع آن تا حدودی هم سطح باک بود به همین دلیل دیدن صفحه کیلومتر شمار در حین حرت با سرعت بالا برای من کمی دشوار بود. درصورتی که در دیگر موتورها نظیر سوزوکیGSXR1000 ارتفاع زین از سطح زمین بیشتر بوده است. به سمت اتوبان بابایی راهی می شویم، در حین حرکت برخورد مردم با موتور بسیار جالب بود، به خصوص آنکه رنگ نارنجی فلاپ، جذابیت بیشتر را ایجاد کرده بود. درهمان ابتدای حرکت دستم را برروی قسمت کربنی باک قرار می دهم تا در حین شتابگیری و ترمزگیری های ناگهانی مشکلی پیش نیاید.صدای سیستم اگزوز با افزایش دور موتور هر لحظه شنیدنی تر و جذابتر می شود.

قبل از حرکت باک بنزین را تا نیمه پر کردیم اما اصلاً فکر نمی کردم مصرف بنزین این سامورایی تا این حد بالا است. با حرکت در مسیر خلوت اتوبان و پر کردن گاز به جرأت باید گفت که تکان خوردن عقربه آنالوگ بنزین را می توان دید، پایین آمدن عقربه بنزین در هایابوسا همانند لامبورگینی مورسیه لگوLP640 بود که در زمان تست در حین شتابگیری و گاز دادن خلاص مصرف بالای پیشرانه، باعث می شد شما تکان خودرن عقربه بنزین را مشاهده کنید.

برای سنجش توان پیشرانه و گشتاور155 نیوتن متری، به یک سربالایی طولانی و خلوت می رویم. سرعت موتور در کمترین زمان ممکن به بیش از 180 کیلومتر رسید، نگاه کردن به صفحه کیلومتر برای سرنشین عقب به خاطر هم سطح بودن کمی دشوار است اما به هر قیمتی شده بود توانستم سرعت موتور را در سربالایی مشاهده کنم. در دنده 3 و دور موتور 9000 سرعت به بیش از 180کیلومتر درساعت رسیده بود و نعره دیوانه کننده سیستم اگزوز به راحتی خودروهای پیش روی را باخبر می کرد و تا فضای مناسبی برای حرکت ما در اختیار قرار بدهند.

در مسیر برگشت که سراشیبی بسیار خلوتی بود توانستیم به رکورد سرعت 215کیلومتر درساعت دست یابیم که هیجان موتورسواری در این سرعت دوچندان می شود. نگران کنترل این سامورایی وحشی نباشید، دیسک های 310میلیمتری به همراه 4پیستون در قسمت جلو و تک دیسک  260 میلیمتری با 1 پیستون به همراه تایرهای17 اینچ بریجستون با اندازه 17ZR 70/120 (جلو) و 17ZR50/120 (عقب) در کمترین زمان ممکن موتور شما را متوقف خواهد کرد. سواری با هایابوسا چندان خسته کننده نیست، بسیاری از موتورهای ریس بخاطر فرم قرار گیری راکب دوم در دراز مدت باعث خستگی خواهند شد اما در طول مدت زمان آزمایش با هایابوسا به هیچ عنوان خستگی احساس نشد. حدود دوساعت موتور سواری با سامورایی ژاپنی که محبوبیت فراوانی نزد موتورسوارها دارد زمانی به پایان می رسد که چراغ بنزین روشن شد و برای آنکه مشکلی پیش نیاید هرچه زودتر به سمت پارکینگ درنظر گرفته شده رفتیم.

درپایان ضمن تشکر از دوست خوبم آقای محسن عسگری جهت همراهی ما در این آزمایش از آقای امین وزیری نژاد جهت هماهنگی های لازم تشکر می کنیم.


برچسب‌ها: موتور سنگین, هایابوسا1300GSX, R
+ نوشته شده در  سه شنبه 1390/11/04ساعت 10:6 بعد از ظهر  توسط محمد حسن رزاقی  |